Suomalaiset ostavat verkosta 10 miljardilla

Suomalaiset ostivat verkkokaupasta tuotteita ja palveluja tammi-kesäkuussa yhteensä 4,8 miljardilla eurolla. Tämä selviää Asiakkuusmarkkinointiliiton, Kaupan liiton ja TNS Gallupin yhdessä toteuttamasta tutkimuksesta. Suomalaisten verkko-ostoskäyttäytymisestä on ollut tarjolla aiemmin vähän luotettavaa tietoa, joten on hienoa että asiaa on alettu seurata systemaattisemmin.

Suomalaisten ostoksista 84% kohdistui kotimaisiin verkkokauppoihin ja loput 16% ulkomaalaisiin. Ulkomaisten verkkokauppojen osuus oli suurin urheiluvälineissä ja tietokoneohjelmissa. Mielenkiintoista oli että naiset suosivat miehiä enemmän kotimaisia verkkokauppoja.

Palveluiden osto kattoi verkko-ostoksista 57% jättäen tavarakaupan toiseksi (41%), sisältöjen muodostaessa vain 2% ostoksista. Matkailu ja matkustaminen oli suurin yksittäinen tuoteryhmä 2,1 miljardin euron arvolla, jota seurasivat kulutus-, viihde-elektroniikka ja tietotekniikka sekä pukeutuminen. Samaiset tuoteryhmät ovat muuten myös alennuskoodi.fi palvelun suosituimmat kategoriat, mutta käänteisessä järjestyksessä.

Muita tutkimuksen mielenkiintoisia löydöksiä oli ostotottumusten eroaminen alueellisesti.. Pääkaupunkiseudulla ostetaan muita useammin lentolippuja ja elokuvalippuja kun taas Pohjois-Suomessa ostetaan keskimääräistä useammin naisten vaatteita ja elektroniikkaa.

Avainsanat: , ,

Vastaa